Publisert 1 mai, 2018 av Per Waagen, Shop123
Vil du vite om en god grunn til å jobbe 1 mai? Stikkord: GDPR
The General Data Protection Regulation (GDPR) er det nye Personvernlovverket fra EU og trer i kraft i mai 2018 (med en ørliten utsettelse i Norge til juli) og vil påvirke bedrifters håndtering av personlige data.
Dette gjelder alt fra medisinsk historie og økonomiske poster, til internett-aktivitet slik som personlige opplysninger ved handel i nettbutikk.
Du som driver nettbutikk må, blant annet, informere kundene om hvilke data du samler inn om dem når de er i nettbutikken din, og hva du bruker dataene til. Du plikter også til å ha rutiner på å melde fra til Datatilsynet innen 72 timer dersom det skjer noe som gjør at dine kundedata kommer på avveie, eller andre brudd på personvernlovverk.
For bedrifter som ikke følger reglene kan det by på bøter på opp mot fire prosent av brutto omsetning begrenset opp til 20 millioner euro. Det er derfor viktig at man tar hensyn til GDPR reglene fremover.
Heldigvis er GDPR noe enklere å forholde seg til for små bedrifter, så driver du en liten bedrift har du fremdeles noen uker til å komme noenlunde i havn.
Det er flere fordeler med GDPR. Til eksempel har giganten Google nå sagt at de nå vil slutte å scanne og snoke gjennom brukeres private e-poster for å kunne finne annonser som passer å vise til dem, en praksis Google har blitt kritisert for i lang tid.
Det handler om å være ærlig om hva du gjør, og at du tar hensyn til dine kunders sikkerhet. Gjør du dette skikkelig, vil du få tryggere kunder og styrke ditt forhold til dem.
Og, hvis du er GDPR-kompatibel og din konkurrent ikke er, eller om begge er GDPR-kompatible, men hvor du er den eneste som skryter om det, ja da kan det være et stort salgsargument i seg selv.
Her er noen av punktene du må tenke på som eier av nettbutikk
Disse punktene, og at din bedrift tar hensyn til GDPR, må spesifiseres i en Personvernerklæring som må ligge godt synlig i nettbutikken, enten i hovedmeny eller på nettstedets fotnote. Det skader ikke å vise at du tar personvern på alvor, og at du verdsetter kundene dine.
Jeg har den siste tiden snakket med nettbutikk-eiere som begynner å få kontroll på GDPR. Noen har startet mens andre har gjort mye.
Likevel er det mange som ikke har gjort noe som helst. Nå haster det!
Jeg og Shop123 har utarbeidet en pakkeløsning for nettbutikker som fremdeles ikke har GDPR på stell. Altså, dette vil gjelde nettbutikk-delen av din virksomhet, som Shop123 er involvert i.
Her er en oversikt over noe av det Shop123 kan hjelpe med:
Disse punktene ovenfor, forutsetter at din nettbutikk er oppdatert, eller blir oppdatert, til siste versjon av Shop123-plattformen.
Du må selv huske
Dersom du ikke har brukt de siste månedene til å gjøre deg kjent med GDPR, til tross for utallige avisartikler og blogger som skriver om det, må du prioritere det nå, og du må gjøre det før utgangen av mai/juni måned.
Til slutt vil jeg presisere at økt fokus på personvern er NYDELIG, men det må gjøres. Og ferien nærmer seg. Det viktige nå er at du som eier av nettbutikk setter i gang og at vi får gjort noe med dette!
Kontakt Shop123 og få hjelp - bruk grønn knapp nederst !
Beste hilsener fra Per i Shop123 :)
er personen bak Shop123. Per er seriegründer og systemutvikler, rådgiver og småbarnsfar. Han elsker kaffe og tidlige morgenstunder!