Publisert 30 desember, 2018 av Per Waagen, Shop123
Om noen dager er året 2018 forbi, og det har gått fort. Vi leser at netthandelen øker enda fortere, og det ser ikke ut til å stoppe. Hva betyr dette for deg og din bedrift? Hva med økt konkurranse? Hva betyr dette for meg som nettbutikkleverandør?
Ja, folk foretrekker å handle fra sofaen. Det er hvertfall slik utviklingen er nå. Bedrifter må derfor satse mer på sin internett-aktivitet. Dette er selvsagt utfordrende også, i en tid hvor konkurransen blant nettbutikker ofte koker ned til fraktprisen.
At bedrifter må satse mer på nett er selvsagt positivt for meg som nettbutikkleverandør. Det er også positivt for deg og din nettbutikk. Det er en del av moderniseringen og innovasjonen internettet fører med seg. Når flere bedrifter kjemper om kundene, åpnes også nye kanaler for markedsføring mens andre daler i popularitet og forsvinner. Det gjelder å følge med i tiden og orientere seg om hvor kundene er, her og nå.
Tall og statistikk viser at nordmenn bruker ulike sosiale medier (SoMe) hyppig. For meg som er digital rådgiver og leverandør av nettbutikk-system er det viktig å kunne hjelpe deg og din bedrift med å vise frem produktene dine i flere kanaler. Vår kobling mellom din nettbutikk & Facebook & Instagram er et eksempel på det: Legger du inn en ny vare i kasseløsningen din eller i nettbutikken direkte, vil vårt system automatisk koble varen til din Facebook og Instagram, for enklere markedsføring.
Det har dukket opp markedsplasser på nett, deriblant CDON Marketplace som vil hjelpe deg med å selge varene dine dersom du gjør en avtale med dem. Det blir spennende å se på viktigheten av disse i året som kommer. Finn Shopping har gjort et tilsvarende forsøk, men legges ned sommeren 2019.
Jeg tror det er bra for nettbutikker å vise seg frem i slike kanaler, slik det har vært fordelaktig å ha lokaler på et kjøpesenter. Shop123 har derfor valgt å investere i utvikling av moduler for kobling mellom nettbutikkene vi leverer og disse systemene. Da kan vi lettere hjelpe deg og din bedrift ut i markedet med varene.
Her er noen fakta om nordmenns bruk av sosiale medier. Tallene er hentet fra Ipsos rapport om bruk av sosiale medier fra kvartal 3 i 2018
Sosiale medier i Norge
Instagram-fakta
Pinterest-fakta
Facebook-Fakta
Og ikke glem: Youtube er verdens nest-største søkemotor, eid av Google. Lag videoer fra butikken!
Flere bedrifter satset på netthandel i 2018, fordi kundene ønsker å handle fra sofaen. Dette stopper nok ikke i 2019. Markedsføringen din (og min) bør endre seg tilsvarende. Du har mange muligheter til å følge etter kundene. Det handler om prioritering, å sette av tid hver dag til den viktige online-synligheten.
Husk at jo flere kanaler du markedsfører deg i, jo større er sjansen for økt salg. Kanskje er ikke kundene dine på Facebook, men på Instagram? Eller omvendt? Eller kanskje Pinterest passer best for din markedsføring? Du vet ikke dette før du har jobbet litt med det.
Jeg håper denne informasjonen gir deg noen tips til planlegging av det kommende årets prioriteringer. Les gjerne det jeg tidligere har skrevet om viktigheten av video og tekster.
Jeg vil med dette takke for året som har gått, og jeg ønsker deg og din bedrift et godt nytt år i 2019.
Beste hilsener fra Per i Shop123 :)
er personen bak Shop123. Per er digital rådgiver. Han liker kaffe og julemat, og spiser for mye snop i romjulen!