Markedsføring er alfa og omega

Du må generere trafikk

Publisert 09 mars, 2018

Markedsføring er essensielt for alle bedrifter. Det er også et av de enkleste områder å overse. Det finnes utallige nettbutikker som har fantastiske produkter og en perfekt nettside men som til slutt feiler fordi de ikke trekker kunder til sin butikk.

Hvis ingen besøker din nettbutikk, hvordan har du tenkt å gjøre noen salg?

Velg riktig kampanje

Det er utrolig viktig at du skaper markedskampanjer som vil generere trafikk og potensielle kunder til din nettbutikk. Det er flere kanaler som du kan bruke for å øke trafikken, som

  • E-postmarkedsføring
  • Betaling-per-klikk
  • Konkurranser via sosiale medier
  • Youtube-kanal som viser produktene

Vi anbefaler at du tar i bruk markedsføringskanaler som gir rask tilbakemelding når du starter opp din nettbutikk.

Rask tilbakemelding

Mens markedsføringsteknikker som SEO (søkemotoroptimalisering på norsk) er verdifulle for nettbutikken din i lengden, er det essensielt at du får butikken din til å ta av fra bakken hurtig.

I tillegg til SEO, som vil gi mer langsiktig resultat, og som stort ordnes automatisk av Shop123 sin nettbutikk-motor, så frem varetekstene dine er bra, bør du satse mest på eksempelvis PPC-markedsføring (betaling per klikk).

PPC-markedsføring (betaling per klikk)

Dette er løsninger hvor du betaler for reklame for din butikk/dine produkter via andre kanaler og hvor du kun betaler for de som aktivt velger å trykke på din reklame.

Fordelen med disse er at de hurtig gir deg tilbakemelding. Du kan bokstavelig følge trafikken mens den skjer og på bakgrunn av den informasjon du får vurdere hvilke kampanjer som fungerer best.

Ved å kjøre flere samtidig vil du også velge vekk de dårligste og satse mer på de som gir flest salg.

Velg riktig publikum

For å sikre at dine kampanjer har suksess er det viktig at du formidler et budskap som sikter seg inn mot de riktige personer. Det kan ta litt tid for å virkelig forstå hvem ditt kjernepublikum er, men produktene du selger burde gi deg en ganske solid ide.

I begynnelsen kan det lønne seg å variere litt både med tanke på budskap, produkt og hvem du henvender deg til.

For etterhvert å innsnevre “søket” på bakgrunn av tallene du samler inn som igjen sier noe om hvor stor suksess disse ga. Jo mer informasjon og erfaring, jo bedre kan du finjustere.

Men ikke glem å prøve noe nytt fra tid til annen.